جهش خیرهکننده فناوری واقعیت مجازی، بازیهای ویدئویی را در آستانه دگرگونی بزرگی قرار داده است؛ انقلابی که با گرافیک واقعگرایانهتر، هوش مصنوعی پویا و جهانهای باز بینهایت، تجربه بازی را به دنیای واقعی نزدیکتر میکند.
به گزارش کارآفرينان نيوز از زمانی که نخستین بازیهای رایانهای بر صفحههای تار و پیکسلشده اجرا شدند، رویای ساختن دنیایی واقعی برای بازیکنان در دل صنعت بازیهای ویدئویی وجود داشته است.
امروز، با پیشرفت واقعیت مجازی (VR)، این رویا به سرعت به واقعیت تبدیل میشود واقعیت مجازی، دیگر تنها یک ابزار جانبی نیست؛ بلکه در حال شکل دادن به آینده صنعت بازیهای کامپیوتری است. این گزارش، با بررسی بازیهای تاثیرگذار، تحلیل روند بازار و بررسی فناوریهای آینده، نگاهی همهجانبه به تحولات واقعیت مجازی در عرصه بازیها میاندازد. وضعیت فعلی بازار واقعیت مجازی
بر اساس آخرین گزارش شرکت تحقیقاتی استاتیا (Statista)، ارزش بازار جهانی واقعیت مجازی در سال ۲۰۲۴ به بیش از ۲۲ میلیارد دلار رسیده است و پیشبینی میشود تا سال ۲۰۳۰ به ۸۷ میلیارد دلار برسد.
در حوزه بازیهای ویدئویی، فروش هدستهای واقعیت مجازی مانند Meta Quest ۳، PlayStation VR۲ و Pico ۴ رشد ۲۵ درصدی نسبت به سال گذشته را نشان میدهد.
براساس مطالعه موسسات دیجیتال، بیش از ۷۳٪ کاربران هدستهای واقعیت مجازی از آنها برای بازی استفاده میکنند. این آمار نشان میدهد بازیهای ویدئویی بزرگترین نیروی محرکه برای گسترش این فناوری هستند. بازیهای تاثیرگذار و پیشرو در دنیای واقعیت مجازی
واقعیت مجازی با عرضه بازیهای برجستهای توانسته است قدرت و ظرفیت خود را به اثبات برساند. در ادامه، برخی از مهمترین آنها را به تفصیل بررسی میکنیم: Half-Life: Alyx(نیمه جان: آلیکس)
Half-Life: Alyx تجربهای عمیق از داستانسرایی، گیمپلی مبتنی بر فیزیک و طراحی سطح فوقالعاده را ارائه میدهد.
بازیکن باید برای زنده ماندن در دنیایی پر از دشمنان، اشیاء را بردارد، خشاب عوض کرده و محیط را با دقت کاوش کند. این بازی به دلیل استاندارد بالای خود در طراحی واقعیت مجازی، برنده بیش از ۳۰ جایزه جهانی شده است.
این بازی در سال ۲۰۲۰ توسط والو کورپشن (Valve Corporation) منتشر شده است. Beat Saber(بیت سابر)
این بازی ترکیبی از موزیک، حرکات فیزیکی و گرافیک مینیمالیستی است که با ریتم آهنگ، ضربه زدن به بلوکهای نورانی و پریدن از موانع، تجربهای اعتیادآور ایجاد میکند.
بیش از ۴ میلیون نسخه فروش تنها در سه سال نخست عرضه نشاندهندهی موفقیت خارقالعاده این عنوان است.
Beat Saber در سال ۲۰۱۸ توسط بیت گیمز (Beat Games) منتشر شده است. Asgard's Wrath ۲(خشم ازگارد ۲)
این بازی یک نقشآفرینی عظیم (RPG) در دنیایی اسطورهای است که مرزهای فنی واقعیت مجازی را جابهجا کرده است.
جهان عظیم، مأموریتهای گسترده، نبردهای شمشیری طبیعی و گرافیک شگفتانگیز، Asgard's Wrath ۲ را یکی از عظیمترین پروژههای تاریخ واقعیت کرده است.
ناشر این بازی متا (Meta) است که آن را در سال ۲۰۲۳ عرضه کرده است. Resident Evil ۴ VR(رزیدنت اویل ۴)
بازسازی واقعیت مجازی نسخه کلاسیک Resident Evil ۴ تجربه کاملاً تازهای از ترس و بقا ارائه میدهد.
حرکات واقعی در تیراندازی، تعویض سلاح، دفاع در برابر زامبیها و محیطهای دلهرهآور، بازیکنان را در دنیایی خفقانآور غرق میکند.
ناشر این بازی کپ کام است که آن را در سال ۲۰۲۱ منتشر کرده است. No Man's Sky VR(نو منز اسکای)
یک دنیای باز بینهایت که بازیکن میتواند سیارات ناشناخته را کاوش کند، پایگاه بسازد و به جنگ یا تجارت بپردازد.
ادغام کامل No Man’s Sky با واقعیت مجازی، تجربه اکتشافی بیسابقهای را رقم زده است.
هلو گیمز (Hello Games) درسال ۲۰۱۹ این بازی را منتشر کرد. Boneworks(بونزورکز)
این بازی یک شاهکار فیزیکی با سیستم شبیهسازی واقعی حرکت بدن است که بازیکن هر شیء را مانند دنیای واقعی لمس میکند، بلند میکند یا پرتاب میکند. فیزیک فوقالعاده دقیق، Boneworks را به یک نمونه الهامبخش برای آینده تعاملات واقعیت مجازی تبدیل کرده است.
ناشر این بازی استرس لول زیرو (Stress Level Zero) است که آن را در سال ۲۰۱۹ منتشر کرده است. تکنولوژیهای آینده؛ گامی به سوی واقعیت کامل
با پیشرفت چیپهای گرافیکی، انتظار میرود که دنیای واقعیت مجازی به سمت گرافیکهای بسیار نزدیک به دنیای واقعی حرکت کند. رندرینگ لحظهای نور (Real-Time Ray Tracing)، شبیهسازی فیزیکی واقعیتر و انیمیشنهای فوقالعاده دقیق، جهانهای بازی را به جایی خواهند رساند که تشخیص آنها از دنیای واقعی دشوار شود. افزایش تأثیر هوش مصنوعی
هوش مصنوعی در آینده واقعیت مجازی نقشی کلیدی خواهد داشت. شخصیتهای بازی میتوانند به طور پویا به اعمال بازیکن پاسخ دهند، یاد بگیرند و حتی استراتژیهای خود را تغییر دهند. این روند باعث میشود که تجربه هر بازیکن منحصربهفرد باشد و احساس زندگی واقعی در بازیها ایجاد شود.
هوش مصنوعی مولد مانند چت جی پی تی و سورا قرار است به بازیهای واقعیت مجازی قدرت دهد تا شخصیتهایی با رفتار پویا، دیالوگهای تعاملی و حتی داستانهای پیشبینینشده بسازند.
این بدان معناست که دیگر خبری از رفتارهای خشک و تکراری شخصیتهای بازی نخواهد بود. دنیای باز بینهایت
ترکیب تکنولوژی واقعیت مجازی و بازیهای جهان باز (Open World) منجر به خلق دنیاهایی خواهد شد که بازیکن میتواند در آنها گم شود؛ نه فقط برای یک مأموریت یا مبارزه، بلکه برای زندگی، کشف و رشد. پروژههایی مثل Zenith: The Last City و No Man’s Sky VR گامهای اولیه در این مسیر هستند، اما آیندهای درخشانتر در انتظار است. متاورس و دنیایهای اشتراکی
مفهوم متاورس (Metaverse) به دنبال خلق دنیاهایی است که در آن بازیکنان نه فقط بازی کنند، بلکه زندگی کنند. پروژههایی مانند Horizon Worlds از Meta و VRChat اولین گامها در این مسیر هستند. چالشها و فرصتها
با وجود تمام پیشرفتها، چند مانع جدی بر سر راه گسترش واقعیت مجازی وجود دارد:
هزینههای بالای تجهیزات حرفهای
تهوع حرکتی (Motion Sickness) در برخی بازیکنان
نیاز به فضای فیزیکی بزرگ برای تجربه بهتر
محدودیتهای باتری و وزن هدستها
اما شرکتهای بزرگ فناوری با توسعهی هدستهای سبکتر، ردیابی چشمی، موتورهای گرافیکی بهینهتر و الگوریتمهای پیشرفته ضد تهوع، این چالشها را یکی پس از دیگری پشت سر میگذارند. چشمانداز آینده
واقعیت مجازی در بازیهای ویدئویی دیگر یک «گزینه جانبی» نیست؛ بلکه مسیری جدی برای آیندهی صنعت بازیهای ویدیویی است.
با پیشرفت تکنولوژیهای گرافیکی، فیزیک تعاملی، هوش مصنوعی و کاهش موانع فنی، دنیایی را پیش رو داریم که بازیهای ویدئویی، نه صرفاً سرگرمی، بلکه یک جهان زیستی دوم خواهند بود.
در آیندهای نزدیک، جهانهای واقعیت مجازی به شکلی باورنکردنی زنده خواهند شد؛ جایی که هر تصمیم، هر لمس و هر تجربه، همچون زندگی واقعی معنا خواهد داشت.