پنجشنبه ۲۲ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۰:۳۴
کد مطلب : 6579
جالب است ۰
با توجه به موقعیت ژئوپلیتیکی ایران و تحولات منطقه‌ای، توسعه کریدورهای ترانزیتی حالا نه فقط یک انتخاب، بلکه ضرورتی برای احیای اقتصاد ملی و تحقق درآمدهای پایدار ارزی به شمار می‌آید که معاون اول رئیس‌جمهور محمدرضا عارف به اهمیت آن اذعان کرد.
مسیر نجات اقتصاد ایران از دل کریدورها عبور می‌کند
به گزارش کارآفرينان نيوز در روزهایی که فشارهای اقتصادی و چالش‌های بودجه‌ای، برنامه‌ریزان کشور را به تکاپو انداخته، یک فرصت طلایی بار دیگر بر سر زبان‌ها افتاده است: ترانزیت بین‌المللی کالا. معاون اول رئیس‌جمهور، محمدرضا عارف، در جلسه روز گذشته (۲۱ خرداد) با حضور وزرای کلیدی دولت چهاردهم و مقامات حمل‌ونقل، از تأخیر کشور در استفاده بهینه از ظرفیت‌های کریدوری انتقاد و بر لزوم تسریع در اجرای پروژه‌های ریلی، آزادراهی و بزرگراهی تاکید کرد.عارف با اشاره به تغییرات ژئوپلیتیکی در منطقه و افزایش تقاضا برای مسیرهای ترانزیتی مطمئن، تصریح کرد که اگر ایران زودتر به توسعه این زیرساخت‌ها ورود کرده بود، امروز بسیاری از ناترازی‌های اقتصادی کشور قابل مهار بود. به گفته او، توسعه کریدورها نه‌تنها فرصت‌های شغلی و درآمدی برای کشور به همراه دارد، بلکه ایران را به پلی کلیدی میان شرق و غرب و شمال و جنوب تبدیل می‌کند.اهمیت نقش ایران در بازار ۴۰۰ میلیون تنی ترانزیت منطقه‌ای بی‌بدیل است. فرزانه صادق، وزیر راه و شهرسازی، عنوان کرده بود که «توقف ناوگان و کالا در مرزها باید به حداقل برسد تا مسیر ایران برای بازرگانان منطقه و فرامنطقه‌ای رقابتی باقی بماند.»ایجاد مسیر سبز و بدون تشریفات زائد گمرکی برای عبور کالا به‌ویژه در مرزهای زمینی، می‌تواند اعتماد بین‌المللی را نسبت به مسیر ایران تقویت کند. کارشناسان نیز معتقدند که ایران با سهم فعلی حدود ۵ درصد از بازار ترانزیت منطقه، راهی طولانی برای رسیدن به جایگاه شایسته خود دارد، اما تحولات ژئوپلیتیکی اخیر، پنجره‌ای ۲۰ میلیارد دلاری پیش روی کشور گشوده است؛ درآمدی معادل دو برابر کل بودجه عمرانی ایران.
برنامه‌ریزی‌ها در وزارت راه و شهرسازی برای تکمیل کریدورهای شمال-جنوب و شرق-غرب تا پایان دولت چهاردهم، به‌وضوح نشان می‌دهد که دولت عزم خود را برای استفاده از این فرصت جزم کرده است. بر این اساس، پروژه‌هایی در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی و آزادراهی در دستور کار قرار گرفته تا ایران نه ‌فقط به‌عنوان یک کشور عبوری، بلکه به‌عنوان یک هاب لجستیکی منطقه‌ای نقش‌آفرینی کند.عارف همچنین از سازمان‌ها و وزارتخانه‌ها خواست که با کاهش بروکراسی، سرعت اجرای طرح‌ها را افزایش دهند و تصمیم‌گیری درباره طرح‌های کریدوری را از سازوکارهای پیچیده شورایی به جلسات محدود، شفاف و نتیجه‌محور منتقل کنند.با توجه به ظرفیت‌های جغرافیایی و ارتباطی ایران، اگر سیاست‌گذاری‌ها با دقت و سرعت ادامه یابد، توسعه کریدورهای ترانزیتی می‌تواند به سکوی پرتاب اقتصاد کشور تبدیل شود؛ سکویی که از دل جاده، ریل و بنادر، فرصت‌هایی تازه برای نسل آینده خلق خواهد کرد.حسن کریم‌نیا، کارشناس ترانزیت، در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس عنوان کرد که توقف‌های خارج از عرف بین‌المللی کالا در مرزها، باعث افزایش زمان عبور کالا و بی‌اعتمادی تاجران شده و افزایش مقطعی ترانزیت فعلی به دلیل مزیت‌ نسبی جغرافیایی ایران و تحولات جهانی است.
انتهای خبر/
http://karafarinannews.ir/vdci.yaqct1aw3bc2t.html
نام شما
آدرس ايميل شما