شنبه ۲۶ مهر ۱۴۰۴ - ۱۹:۵۲
کد مطلب : 8356
جالب است ۰
تفاهم‌نامه همکاری مشترک به‌منظور «تجاری سازی خدمات گردشگری» و حمایت از فعالیت‌های بخش خصوصی بین سازمان توسعه تجارت ایران و معاونت گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی، امضا شد.
تفاهمنامه «تجاری‌سازی خدمات گردشگری» امضا شد
به گزارش کارآفرينان نيوز از سازمان توسعه تجارت ایران، در چهارمین روز از سلسله نشست‌های تخصصی ۷ روز با صادرات و در آستانه روز ملی صادرات، مراسم امضای تفاهم نامه همکاری مشترک با حضور محمدعلی دهقان دهنوی رییس سازمان توسعه تجارت ایران و انوشیروان محسنی بندپی معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برگزار شد.
دهقان‌دهنوی در این نشست اظهار کرد: امسال روز ملی صادرات را در قالب برنامه‌ای هفت‌روزه با عنوان هفت روز با صادرات برگزار کردیم که یکی از این روزها به گردشگری اختصاص یافته است؛ زیرا این حوزه سهم قابل توجهی در صادرات کشور دارد.
وی گردشگری را مصداق بارز صادرات خدمات دانست و افزود: در صنعت گردشگری برخلاف صادرات کالا، در داخل کشور میزبان هستیم و همین میزبانی، ارزآوری برای ایران به همراه دارد.
دهقان‌دهنوی با اشاره به اقدامات سازمان توسعه تجارت ایران در حمایت از بخش گردشگری گفت: در سال‌های گذشته همکاری خوبی میان دو مجموعه وجود داشته است. یکی از گام‌های مؤثر، به رسمیت شناختن صادرات خدمات گردشگری در کمیته ماده ۵ و تشکیل پرونده‌های سالانه برای فعالان این بخش بود تا بتوانند گواهی صادراتی دریافت کرده و از مزایای صادرکننده نمونه و مشوق‌های صادراتی بهره‌مند شوند.
رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: در سال ۱۴۰۳ پرداخت مشوق‌های صادراتی که در سال ۱۴۰۲ متوقف شده بود، احیاء و تخصیص مشوق‌ها به بخش گردشگری آغاز شد. تاکنون ۳۱ پرونده در حوزه گردشگری عمومی و ۶ پرونده در بخش گردشگری سلامت تشکیل شده و مشوق‌های صادراتی خود را دریافت کرده‌اند.
وی با تأکید بر ضرورت استفاده از روش‌های نوین توسعه بازار، افزود: برای پیشرفت در صادرات خدمات گردشگری باید از مدل‌های علمی مانند بازاریابی بین‌المللی، واسطه‌های صادراتی، شرکت‌های مدیریت صادرات و تشکیل کنسرسیوم‌ها استفاده کنیم. این روش‌ها در دنیا تجربه‌شده و نتایج قابل‌توجهی داشته‌اند و ما نیز باید به سمت چنین سازوکارهایی حرکت کنیم.
دهقان‌دهنوی یادآوری کرد: اردیبهشت‌ماه امسال، با همکاری وزارت میراث فرهنگی، گروه‌هایی از فعالان تأثیرگذار گردشگری بین‌المللی به ایران دعوت شدند تا از ظرفیت‌های کشور بازدید کنند. این اقدامات نوعی سرمایه‌گذاری بلندمدت برای جذب گردشگران خارجی است. با توجه به آرامش و ثباتی که در کشور برقرار شده، امیدواریم شاهد رشد بیشتر گردشگری و صادرات خدمات باشیم. سازمان توسعه تجارت نیز در کنار وزارت میراث فرهنگی برای تحقق این هدف ایستاده است.
حمایت سازمان توسعه تجارت از فعالان حوزه گردشگری
محسنی‌بندپی، معاون گردشگری وزارت میراث فرهنگی و گردشگری در این نشست با اشاره به اهمیت همکاری میان بخش گردشگری و سازمان توسعه تجارت گفت: این سازمان یکی از نهادهای کلیدی کشور است که در صورت فراهم شدن ابزارها و تمهیدات لازم،می‌تواند زمینه‌ساز تحولات اساسی در حوزه اقتصاد ملی شود.
محسنی‌بندپی نقش سازمان توسعه تجارت ایران را در حمایت از فعالان گردشگری بسیار مؤثر دانست و گفت: دفاتر خدمات مسافرتی و اقامتگاه‌های بوم‌گردی نیازمند پشتیبانی هستند. در تلاشیم تا با همکاری دستگاه‌های اجرایی و استفاده از منابع سایر، طرح‌هایی برای تقویت سفرهای داخلی تدوین کنیم؛ هرچند محدودیت منابع مالی در دستگاه‌ها، به‌ویژه در بخش بیمه و مأموریت‌ها، چالش‌برانگیز است.
وی همچنین از پیشرفت‌های ایران در حوزه گردشگری روستایی خبر داد و گفت: بر اساس شاخص‌های نه‌گانه سازمان جهانی گردشگری شامل طبیعت، فرهنگ، پایداری اقتصادی و محیطی، توسعه زیرساخت‌ها، بهداشت، امنیت و زنجیره ارزش گردشگری، ایران توانسته جایگاه خود را ارتقا دهد. از سال ۲۰۲۱ تاکنون دو روستای کندوان تبریز و طبس به‌عنوان روستاهای نمونه گردشگری انتخاب شدند و امسال نیز سه روستای دیگر کشور شامل روستایی در دل جنگل‌های حرا، روستای شفیع‌آباد کرمان و کویر شهداد در فهرست جهانی قرار گرفتند که این موفقیت یک رویداد تاریخی برای گردشگری ایران به شمار می‌رود.
گفتنی است؛ این تفاهم‌نامه در راستای ایجاد هم افزایی بین دستگاه‌های متولی و در جهت افزایش درآمدهای ارزی کشور است و هدف اصلی آن ایجاد هماهنگی بیشتر بین دو نهاد حاکمیتی با رویکرد تجاری سازی خدمات گردشگری و حمایت از فعالیت‌های بخش خصوصی به منظور توسعه گردشگری ورودی و افزایش درآمدهای ارزی است.

انتهای خبر/
http://karafarinannews.ir/vdcd.k0j2yt0s9a26y.html
تگ ها
نام شما
آدرس ايميل شما