پنجشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۲:۲۹
کد مطلب : 7340
جالب است ۰
سرپرست معاونت حقوقی و امور مجلس اتاق تعاون ایران با اشاره به چالش‌های تربیت نیروی کار متخصص در کشور، گفت: شکاف عمیق میان حلقه آموزش، کارگاه و صنعت موجب شده تا تربیت نیروی ماهر و متخصص با چالش جدی مواجه شود.
کمبود نیروی کار متخصص، نتیجه گسست میان آموزش و صنعت
به گزارش کارآفرينان نيوزارسلان قاسمی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی افزود: در کشور مجموعه‌ای چون سازمان فنی و حرفه‌ای یکی از مهم‌ترین وظایفش تربیت کارگر ماهر است؛ اما دولت به تنهایی نمی‌تواند از عهده این کار برآید. شعار همیشگی ما اتصال حلقه کارگاه به کارخانه است؛ اما این گسست همچنان باقی مانده و حتی نتوانسته‌ایم بین دانشگاه و صنعت ارتباط موثری برقرار کنیم.
به گفته وی، سازمان فنی و حرفه‌ای به تنهایی نمی تواند در این زمینه عمل کند و حتی گاه ضعیف عمل می‌کند و در بخش غیردولتی نیز به دلیل شرایط حاکم بر اقتصاد، کمتر به این مساله توجه شده است.
قاسمی اظهار کرد: جمع همین عوامل سبب شده ما اکنون با معضلی جدی در زمینه نیروی کار متخصص مواجه باشیم. ما فقط به کارگر ماهر نیاز نداریم، بلکه منظورمان نیروی کار متخصص است که از کارگر تا مدیر ماهر و متخصص را شامل می‌شود.
معاون اتاق تعاون ایران با بیان اینکه تربیت نیروی ماهر و متخصص، با چالش‌های متعددی روبه‌رو است، گفت: برای مثال، در پایین‌ترین سطح تخصص هم با خروج برخی نیروهای اتباع و کم‌توجهی‌ها، اکنون در صنایعی مثل مرغداری و بخشی از ساختمان با مشکل مواجه هستیم که همین مساله در دامپروری هم نمود دارد؛ موضوعی که مستقیماً با امنیت غذایی کشور مرتبط است و باید توجه بیشتری به آن می‌شد.
لزوم بازنگری در سرفصل های آموزشی دانشگاه برای تربیت نیروی ماهر
وی ادامه داد: اکنون هم برای بازنگری دیر نیست؛ شورای عالی انقلاب فرهنگی می‌تواند در مباحث آموزشی دانشگاه‌ها و ارتباط دانشگاه با صنعت نقش‌آفرینی کند. سازمان فنی و حرفه‌ای و دستگاه‌های متولی آموزش باید جهت‌دهی آموزش‌ها را به‌سمت کاربردی‌تر بودن سوق دهند، چراکه بسیاری از دوره‌ها فقط به صدور گواهینامه محدود می‌شوند و جنبه عملیاتی ندارند.
قاسمی خاطرنشان کرد: «با این حرف که همه چیز به گواهینامه محدود است چندان موافق نیستم. امروز عصر اطلاعات و فضای مجازی است و همه می‌توانیم از نیازهای یکدیگر مطلع شویم، اما اینکه شورای عالی انقلاب فرهنگی باید در سر فصل دروس دانشگاهی بازنگری کند، از همین موضوع برمی‌خیزد. بسیاری از دروس دانشگاهی دیگر عملیاتی و کاربردی نیستند و هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای نیز جایگاه گذشته خود را از دست داده‌اند.
معاون حقوقی و امور مجلس اتاق تعاون ایران تاکید کرد: در آموزش و پرورش هم، جایی که می‌توانست کمک مهمی به تربیت نیروی انسانی متخصص کند، شاهد بی‌مهری بوده‌ایم.
وی با اشاره به بعد فرهنگی این موضوع اعلام کرد: بیشتر خانواده‌های ایرانی ترجیح می دهند فرزندانشان پزشک یا مهندس شوند. این فرهنگ و نگاه موجب شده برخی حوزه‌های مهارتی و تخصصی مورد بی‌توجهی قرار گیرد. به همین دلیل، نیازمند فرهنگ‌سازی و تغییر نگرش در جامعه هستیم.


انتهای خبر/
http://karafarinannews.ir/vdcf.jdeiw6dmxgiaw.html
نام شما
آدرس ايميل شما