چهارشنبه ۲۴ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۲۳:۰۰
کد مطلب : 6211
جالب است ۰
مدیر نظارت بر چاپ و توزیع محصولات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان با اشاره به عرضه کتاب‌های لمسی و خط بریل برای کودکان نابینا در نمایشگاه کتاب سی و ششم گفت: خودمان را رقیب بخش خصوصی نمی‌دانیم.
عرضه کتاب‌های لمسی و خط بریل برای کودکان نابینا/ کانون پرورش فکری رقیب ناشران خصوصی نیست
به گزارش کارآفرينان نيوز مجتبی دانشور در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی یکی از برنامه‌های مهم کانون را توسعه کتابخانه‌های فراگیر خواند و گفت: این کتابخانه‌ها برای کودکان دارای نیازهای ویژه مانند معلولان جسمی، نابینایان و ناشنوایان مناسب‌سازی شده‌اند.
یکی از نقاط ضعف در حوزه نشر، کمبود تنوع تولیدات در حوزه نوجوان است
وی افزود: ما در کانون کتاب‌های برجسته‌ای برای نابینایان داریم که تصویرسازی‌های آن‌ها به شکل لمسی طراحی شده‌اند. کودک هنگام شنیدن داستان، می‌تواند دست خود را روی تصاویر بکشد و تجربه‌ای چندحسی از کتاب داشته باشد. این کتاب‌ها عمدتاً برای زیر sk دبستانی‌ها طراحی شده‌اند. همچنین حدود ۲۴–۲۵ عنوان کتاب بریل هم داریم که البته پیش‌تر بیشتر بود و در حال حاضر موجودی‌مان کمتر شده است.
دانشور با یادآوری این که براساس آمار خانه کتاب پرتیراژترین و پرشمارگان‌ترین کتاب‌ها حوزه کودک است بیان کرد: یکی از نقاط ضعف در حوزه نشر، کمبود تنوع تولیدات در حوزه نوجوان است. یک‌سری ناشرانی داریم که کمی تخصصی‌تر و ویژه‌تر مثل هوپا، پیدایش و پرتقال در حوزه نوجوان دارند کار می‌کنند. ولی احساس می‌کنم در این حوزه نیاز به تنوع بیشتری داریم. نقطه ضعف بعدی این است که کتاب‌های ترجمه وزن‌شان خیلی بیشتر از کتاب‌های تألیفی است. الان در غرفه کانون پرورش فکری نسبت تألیف به ترجمه ۸۰ به ۲۰ است. ولی در غرفه سایر ناشران عمدتاً کتاب‌ها به سمت ترجمه دارد می‌رود.
وی درباره علت استقبال بیشتر ناشران از کتاب‌های ترجمه‌ای توضیح داد: یک بخشی از این ماجرا به خاطر صرفه اقتصادی‌اش است. ناشر نسبت به کتاب خارجی و بازارش اطمینان خاطر بیشتری نسبت به کتاب‌های داخلی دارد.
عرضه کتاب‌های لمسی و خط بریل برای کودکان نابینا/ کانون پرورش فکری رقیب ناشران خصوصی نیست
در دو سال اخیر از بیش از ۶۰ ناشر کتاب خریده‌ایم
دانشور با تاکید براین که کانون سعی می‌کند کنار بخش خصوصی باشد و از آن ها حمایت کند بیان کرد: خودمان را رقیب بخش خصوصی نمی‌دانیم. ما در دو سال اخیر از بیش از ۶۰ ناشر کتاب خریده‌ایم و در کتابخانه‌هایمان توزیع کرده‌ایم. بین تیراژ ۳ هزار تا ۵ هزار نسخه از کتاب‌ها می‌خریم و در کتابخانه‌هایمان توزیع می‌کنیم.
وی افزود: از این اقدام دو هدف را دنبال می‌کنیم. یک هدفش شخصاً به خود ما برمی‌گردد که ما تنوع منابع در کتابخانه داشته باشیم. یک بخشی هم به این برمی‌گردد که بتوانیم به کمک ناشران دیگر بیاییم و سهم کوچکی در بازار نشر داشته باشیم. کانون در سراسر کشور بیش از ۱۰۷۰ کتابخانه دارد و زمینه اصلی فعالیت‌های ما هم همین کتابخانه‌ها هستند. کتاب‌هایی که تولید می‌کنیم ابتدا برای تجهیز این کتابخانه‌ها استفاده می‌شوند و سپس وارد بازار می‌شوند.
وی درباره وظایف واحد نظارت بر چاپ و توزیع محصولات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: این واحد مسئولیت تبلیغ و توزیع محصولات را برعهده دارد و کتاب تنها یکی از شاخه‌های فعالیت ماست. ما در حوزه اسباب‌بازی، سرگرمی، موسیقی (که البته تولیدات‌مان در این زمینه کمتر شده) و فیلم سینمایی نیز فعالیت داریم. تمام تولیدات کانون اعم از کتاب، اسباب‌بازی، فیلم و سایر محصولات، پس از نهایی شدن در معاونت تولید، برای عرضه به بازار در اختیار بخش بازرگانی قرار می‌گیرند. مثلاً این روزها درگیر اکران فیلم «زیبا صدای زیبا» هستیم.


انتهای خبر/
http://karafarinannews.ir/vdcb.8b0urhb58iupr.html
نام شما
آدرس ايميل شما