در اجلاس معاونین راهآهن کشورهای ایران، آذربایجان و روسیه به منظور تجاریسازی کریدور شمال-جنوب و برپایی ترانزیت ریلی آن مقرر گردیده که تا زمان تکمیل خط ریلی رشت-آستارا، استفاده از حملونقل ترکیبی (ریلی و جادهای) در دستور کار قرار گیرد.
اتحاد ریل و جاده برای تجاریسازی کریدور شمال-جنوب
30 فروردين 1404 ساعت 23:20
در اجلاس معاونین راهآهن کشورهای ایران، آذربایجان و روسیه به منظور تجاریسازی کریدور شمال-جنوب و برپایی ترانزیت ریلی آن مقرر گردیده که تا زمان تکمیل خط ریلی رشت-آستارا، استفاده از حملونقل ترکیبی (ریلی و جادهای) در دستور کار قرار گیرد.
به گزارش کارآفرينان نيوز کریدور بینالمللی شمال-جنوب (INSTC) ۷۲۰۰ کیلومتری در اوایل دهه ۲۰۰۰ میلادی با هدف ایجاد یک مسیر ترانزیتی کارآمد و مقرونبهصرفه برای حمل کالاها از هند به اروپا و بالعکس از طریق مسیر ایران بود.کریدور بینالمللی شمال-جنوب دارای سه شاخه شرقی (آسیای مرکزی)، شاخه میانی (دریایخزر) و شاخه غربی (آذربایجان و ارمنستان) است.در بخش ترانزیت ریلی شاخه غربی کریدور شمال-جنوب، حلقه مفقوده خط ریلی رشت-آستارا وجود دارد. این خط ریلی امکان اتصال مستقیم بین دریای خزر و دریای خلیج فارس را فراهم میکند و نقش مهمی در ترانزیت کالا در سراسر این کریدور خواهد داشت.خط ریلی ۱۶۲ کیلومتری رشت-آستارا که اتصال ریلی ایران و آذربایجان را فراهم میکند، قرار است با وام ارزی روسیه تا سقف ۱.۶ میلیارد یورو ساخته شود که رایزنیهای مالی آن در حال انجام است.طی برگزاری اجلاس معاونین راهآهن کشورهای ایران، آذربایجان و روسیه در روز چهارشنبه (۲۷ فروردین) در شهرستان مرزی آستارا، مقرر شد؛ تا زمان تکمیل خط ریلی رشت-آستارا، استفاده از حملونقل ترکیبی به عنوان راهحلی کارگشا جهت بهرهمندی از کریدور شمال-جنوب در دستور کار قرار گیرد.حمل و نقل ترکیبی بدان معناست که در مسیرهایی که ریل وجود دارد، بار با قطار سیر می کند و در حلقه مفقوده آن یعنی رشت-آستارا، بارها به وسیله کامیون جابهجا میشوند.در این جلسه که مرتضی جعفری، معاون بازرگانی و بهرهبرداری راهآهن، به نمایندگی از کشورمان حضور داشت، اعضای این جلسه، پیرامون موضوع افزایش حملونقل بارهای ترانزیتی و ارتقای ظرفیت مبادلات تجاری گفتوگو کردند.
کد مطلب: 5841