وزارت آموزشوپرورش در دولت چهاردهم، مسیر تازهای را در عدالت آموزشی دنبال میکند؛ از رفع محرومیت از فضاهای آموزشی در مناطق محروم و کمتر برخوردار گرفته تا بازگرداندن دانشآموزان بازمانده از تحصیل و اجرای برنامههای گسترده توانمندسازی معلمان که قرار است مجموع اینها، سیمای آموزش متوسطه کشور را دگرگون کند.
به گزارش کارآفرينان نيوز عدالت آموزشی برای وزارت آموزشوپرورش تنها یک هدف بلندمدت نیست بلکه مجموعهای از سیاستها و برنامههایی است که با هدف فراهمکردن فرصت یادگیری برای همه کودکان و نوجوانان اجرا میشود. بخش مهمی از این اقدامات به رفع محرومیت از فضاهای آموزشی مربوط میشود که به گفته مسئولان این وزارتخانه، بیش از ۷۷۰۰ پروژه آموزشی در مناطق مختلف کشور در حال اجرا هستند که هدف اصلی آن جایگزینی مدارس ناایمن، سنگی و کانکسی با فضاهای استاندارد و ایمن است که از این تعداد، بیش از ۲۴۰۰ پروژه تاکنون به بهرهبرداری رسیده و سایر پروژهها نیز در طول سال به مرحله افتتاح میرسند.
نمونه بارز تلاش برای تحقق عدالت آموزشی را میتوان در مدارسی دید که حتی با یک دانشآموز دایر ماندهاند. در حال حاضر، بیش از ۳۸۰ مدرسه در سراسر کشور تنها یک دانشآموز دارند اما هیچیک تعطیل نشدهاند.
راه اندازی سامانه «شهید محمودوند» در جهت شناسایی و جذب بازمانده از تحصیلها
در کنار توسعه فضاهای آموزشی، یکی از دغدغههای اصلی این وزارتخانه، بازگرداندن دانشآموزان بازمانده از تحصیل است. این مأموریت، همکاری میانبخشی گستردهای را میطلبد به همین منظور، بیش از ۱۵ نهاد و دستگاه اجرایی در این طرح مشارکت دارند تا در فرآیند شناسایی، پایش و بازگرداندن کودکان بازمانده از تحصیل نقش داشته باشند.
برای شفافسازی و پیگیری دقیق وضعیت این گروه از دانشآموزان، سامانهای با عنوان «شهید محمودوند» طراحی و راهاندازی شده است که در آن اطلاعات هر دانشآموز بازمانده با ذکر علت و شرایط ترک تحصیل ثبت میشود تا برنامهریزیها بر اساس دادههای واقعی انجام گیرد.
شرکت بیش از ۲۶۰ هزار معلم در طرحهای آموزشی و مهارتی جدید
عدالت آموزشی در دولت چهاردهم از دو مسیر دنبال میشود، نخست، رفع محرومیت از فضاهای آموزشی و دوم ارتقای کیفیت آموزش. نوسازی مدارس و توانمندسازی معلمان دو رکن اساسی در تحقق این رویکرد بهشمار میآیند که در مسیر ارتقای کیفیت، تمرکز اصلی بر آموزش و توانمندسازی معلمان در نظر گرفته شده است.
بهگفته مسئولان، بیش از ۲۶۰ هزار معلم تاکنون در طرحهای آموزشی و مهارتی جدید شرکت کردهاند که این برنامهها با هدف انطباق آموزش متوسطه با نیازهای روز، بهرهگیری از فناوریهای نوین و تغییر در شیوههای یاددهی و یادگیری اجرا میشود.
مصطفی آذرکیش معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه در حال حاضر، بیش از ۷ میلیون دانشآموز در دوره متوسطه کشور مشغول تحصیلاند که شامل حدود ۴ میلیون نفر در متوسطه اول، یکمیلیون و ۸۰۰ هزار نفر در شاخه نظری و یکمیلیون و ۳۵۰ هزار نفر در رشتههای فنیوحرفهای و کاردانش هستند گفت: شاخه نظری شامل چهار رشته اصلی ریاضی، تجربی، انسانی و علوم و معارف اسلامی است، در حالیکه شاخههای فنیوحرفهای و کاردانش بهترتیب ۴۱ و بیش از ۱۶۰ رشته دارند که هر سال با توجه به نیاز بازار کار بازنگری میشوند. همچنین بیش از ۴۱ هزار مدرسه و ۲۶۰ هزار معلم در سراسر کشور آموزش این گروه از دانشآموزان را برعهده دارند.
انتهای خبر/