پیش شرطهای افزایش قیمت بنزین با کمترین شوک اقتصادی و اجتماعی | منافع به جیب چه کسانی میرود؟ | رقابت واقعی باشد، بخش خصوصی وارد میدان میشود
به گزارش کارآفرينان نيوز ضرورت اصلاح قیمت حامل های انرژی این روزها به کرات از سوی کارشناسان انرژی و اقتصاددانان مطرح می شود، دولت نیز گرچه با این تحلیل ها همصدایی و همراهی دارد اما بارها تاکید کرده است افزایش قیمت بنزین و دیگر حامل های انرژی در دستور کار نیست.
خبر مرتبط

بلایی که تثبیت قیمت بنزین بر سر اقتصاد ایران و سفره مردم آورد | با دست فرمان دولت خاتمی، بنزین امسال 35 هزار تومان بود و آبان 98 رخ نمیداد
اقتصادنیوز: اگر میزان رشد متوسط ۳۲ درصدی قیمت بنزین که در سالهای ۱۳۷۳ تا 1383 اتفاق افتاد تداوم مییافت، قیمت بنزین در سال ۱۴۰۵ به حدود 35 هزار تومان میرسید؛ بدون اینکه آبان 98 اتفاق بیفتد و بحران اقتصادی و اجتماعی رخ بدهد.
بنزین در ایران از آبان ماه سال 1398 تاکنون با قیمت آزاد 3 هزار تومان و سهمیهای 1500 تومان عرضه می شود. اعتراضات ناشی از گران شدن بنزین در آن سال عملا ورود دولت ها به دور جدید افزایش قیمت ها را منتفی کرده است و تا به امروز چه دولت روحانی و رئیسی چه پزشکیان بخاطر نگرانی از بروز اعتراضات تن به این مهم نداده اند.
در این باره نظر 5 کارشناس حوزه انرژی را درباره «بهترین شیوه برای افزایش قیمت بنزین» به گونه ای که شوک اقتصادی و اجتماعی وارد نشود، «تاثیر اصلاح قیمت بنزین بر جلوگیری از قاچاق سوخت» و «نقش بخش خصوصی» در این زمینه جویا شده است.
شفافیت در تصمیم دولت برای افزایش قیمت بنزین
حمیدرضا صالحی عضو کمیسیون انرژی اتاق ایران می گوید: « مهم تر از مسئله افزایش قیمت بنزین، شفافیت و توضیح دادن به افکار عمومی است. هیچ چیزی بدتر از آن نیست که مردم صبح از خواب بیدار شوند و بدون اطلاع قبلی با چنین تصمیمی مواجه شوند. باید با مردم صادقانه صحبت کرد. باید درآمدهای حاصل از افزایش قیمت را محاسبه و اعلام کنند.»
وی می گوید؛«دولت باید بگوید این درآمدها چقدر است و صرف چه اموری خواهد شد. مثلاً بخشی صرف بهداشت و درمان می شود، بخشی به دهک های پایین جامعه اختصاص می یابد تا به آنها کمک شود، بخشی صرف آموزش، زیرساخت های انرژی یا کاهش آلایندگی هوا می شود.»
قیمت بنزین با ارزش واقعی آن مطابق نیست
مهدی حسینی کارشناس انرژی، درباره بهترین روش برای افزایش قیمت بنزین گفت «قیمت بنزین ما با ارزش واقعی آن مطابق نیست و نسبت به قیمت ارز بی ربط است. در حالی که قیمت بنزین را 1500 و سه هزار تومان به مردم می فروشیم اما قیمت آب معدنی 10 هزار تومان است.»
در جدول زیر نظرات 5 کارشناس حوزه انرژی در پاسخ به این سوال که «بهترین مدل برای افزایش قیمت بنزین چیست و چگونه باید اجرایی شود که منجر به شوک اقتصادی و اعتراضات اجتماعی نشود» آمده است.
«افزایش قیمت بنزین می تواند جلوی مصرف بی رویه و قاچاق بنزین را بگیرد؟» این سوال دیگری بود که با این کارشناسان در میان گذاشتیم.
هاشم اورعی کارشناس انرژی بر این باور است: «اگر به روش فعلی که تثبیت قیمت هاست ادامه دهیم، قطعاً افزایش تقاضا ادامه می یابد و از آن بدتر، قاچاق نیز بیشتر می شود؛ در نتیجه نمی توانیم آن را مدیریت کنیم. »
به گفته این کارشناس انرژی، «وقتی قیمت بنزین تغییر کند، درک مردم از تورم تغییر می کند حتی اگر ربط مستقیمی نداشته باشد. این اثر روانی موجب انتظار تورمی می شود و نتیجه اش این است که وقتی قیمت بنزین را بالا می بریم، تورم دامن زده می شود و بعد از یک سال می بینیم که اثر افزایش قیمت از بین رفته و انگار هیچ اقدامی نکردهایم، وارد یک چرخه معیوب میشویم.»
«بخش خصوصی چطور میتواند در جریان افزایش قیمت سوخت به دولت کمک کند؟» 5 کارشناس در گفتگو با اقتصادنیوز به این سوال نیز پاسخ دادند. آنچنان که محمود خاقانی مدیرکل پیشین وزارت نفت و کارشناس انرژی می گوید: اگر رقابت سالم و واقعی باشد نقش خصوصی قطعا می تواند ایفای نقش کند.
حسن مرادی کارشناس حوزه انرژی هم تاکید دارد؛ «بخش خصوصی می تواند به دولت کمک کند، مخصوصاً در مرزها و مناطق کم عرضه. حتی در کشورهای اروپایی، پمپ بنزین های خصوصی کوچک با چند تلمبه وجود دارند که قیمت ها کمی بالاتر است و سود آن به خود بخش خصوصی می رسد. این مدل می تواند انگیزه ای برای عرضه مناسب سوخت باشد و دولت را در مدیریت بازار یاری کند.»
انتهای خبر/