عادت شهروندان به «استفاده از مسیریاب» برای جابهجایی در سطح شهر، براساس نتایج نظرسنجی «دنیای اقتصاد»، بیشتر از حد تصور است.
چند درصد شهروندان از «مسیریاب» استفاده میکنند؟
22 شهريور 1404 ساعت 20:39
عادت شهروندان به «استفاده از مسیریاب» برای جابهجایی در سطح شهر، براساس نتایج نظرسنجی «دنیای اقتصاد»، بیشتر از حد تصور است.
به گزارش کارآفرينان نيوز عادت شهروندان به «استفاده از مسیریاب» برای جابهجایی در سطح شهر، براساس نتایج نظرسنجی «دنیایاقتصاد»، بیشتر از حد تصور است.
نظرسنجی تلگرامی «دنیایاقتصاد» درباره تأثیر «عدم دسترسی به نقشههای ترافیکی» بر کیفیت جابهجایی و سفرهای درونشهری طی هفتههای اخیر، نشان میدهد: از هر ۱۰۰ نفر، ۴۷ نفر «وابستگی روزانه» به مسیریابها دارند و برای سفرهای روزانهشان که عمدتاً به مقاصد تکراری صورت میگیرد، از این نقشهها استفاده میکنند.
همچنین ۲۸ درصد افراد نیز به شکل هفتگی از این مسیریابها بهره میبرند.
یک علت اصلی «عادت روزانه» به مسیریابهایی که در حال حاضر (فعلا) در دسترس شهروندان نیستند، میتواند «تلاش برای فرار از ازدحام خودروها در خیابانهای پرتردد» باشد.
بسیاری از شهروندان برای مقاصد روزانهشان، با هدف «اطلاع از مختصات مقصد» سراغ مسیریابها نمیروند بلکه به دنبال «میانبر ترافیکی» برای شناسایی مسیر خلوت یا با ازدحام کمتر هستند.
با این حال، براساس نظرسنجی گروه آنلاین روزنامه «دنیایاقتصاد»، فقط ۲۵ درصد شرکتکنندهها در نظرسنجی، اعلام کردند که «به ندرت سراغ مسیریاب» میروند.
این میزان عادت به نقشههای ترافیکی، در شرایط «دشواری دسترسی» به مسیریابها، میتواند سفرهای درونشهری را تحتتأثیر قرار دهد.
پرسش دیگری در این نظرسنجی، نحوه اثرپذیری را نمایان کرده است.
دو سوم شهروندان در حال حاضر بهخاطر «عدم دسترسی مناسب به مسیریابهای ترافیکی» در سطح شهر، مجبور هستند «قرارهای خود را کنسل کنند». این قرارها شامل «اقدامات اداری، سفرهای درونشهری اضطراری، فعالیتهای کاری، تحصیلی، اقدامات تجاری (اقتصادی) و همچنین سفرهای درونشهری تفریحی و فراغتی» است.
به نظر میرسد، انصراف از جابهجایی در سطح شهر آثار سوء اقتصادی و اجتماعی به همراه خواهد داشت.
وابستگی شهروندان به «سفرهای درونشهری» علاوه بر اینکه بخاطر کار و تحصیل میتواند باشد، به دلیل انبوه کاغذبازیهای اداری برای «صدور مجوزهای تولید، سرمایهگذاری و هر نوع فعالیت اقتصادی» نیز هست.
اگر چه در سالهای اخیر، دولت الکترونیک، یکسری از نیازهای اداری خانوارها و فعالان اقتصادی را تلاش کرده پاسخ دهد اما خیلی از روندهای اداری در همین دولت الکترونیک، در مرحله آخر، فرد متقاضی را مجبور به «مراجعه حضوری» به دستگاه مربوطه میکند.
ضمن آنکه، جانمایی مراکز دولت الکترونیک و سایر مراکزی که کارهای اداری دستگاههایی همچون شهرداریها را برای مراجعهکنندگان جلو میبرد، در سطح شهرها به گونهای است که افراد باز هم باید طی مسافت کنند و برای این منظور، نیازمند «مسیریاب» هستند.
در نظرسنجی «دنیایاقتصاد» مشخص شد، «معطلی شهروندان» برای تاکسی آنلاین به دلیل «مشکلاتی که برای مسیریابها» بهوجود آمده، افزایش پیدا کرده است.
این چالش همچنین «بهای استفاده از تاکسیآنلاین» را نیز بالا برده است؛ اتفاقی که باعث شده بخشی از شهروندان از این مد حمل و نقلی به استفاده از مترو شیفت کنند.
کارشناسان شهری معتقدند، در شرایطی که شبکه حمل و نقل عمومی بهخاطر «نقصان ناوگان» نمیتواند «خدمات با کیفیت مطلوبی برای شهروندان» فراهم کند، موانع سفر با خودرو (از جمله تاکسی آنلاین) نیز مشکلات را تشدید خواهد کرد.
انتهای خبر/
کد مطلب: 7835