به گزارش کارآفرينان نيوز بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران، نقش حیاتی در سیاستهای اقتصادی و ترانزیتی کشور دارد اما عدم وجود دسترسیهای مناسب زمینی به این بندر، باید هر چه سریعتر مورد توجه قرار گیرد. با توجه به ظرفیتهای فراوان اقتصادی چابهار، تسهیل در جابجایی کالا و مسافر از طریق شبکههای حمل و نقل کارآمد، میتواند باعث رونق بیش از پیش تجارت در این منطقه شود.مدیرکل راه و شهرسازی سیستان و بلوچستان مهدی پارسی به نکتهای اشاره کرد که با بهرهبرداری از این پروژهها، نه تنها ایمنی تردد در مسیرهای پرتردد شمال استان بهبود مییابد، بلکه اتصال بندر چابهار به دیگر نقاط کشور تسهیل میشود.این پروژهها، به ویژه بزرگراه زابل-زهک، به عنوان شریانهای کلیدی در کاهش تصادفات و افزایش ظرفیت ترانزیت کالا از بندر چابهار به مرزهای شرقی کشور مؤثر خواهند بود.مهدی باقری، کارشناس حملونقل و ترانزیت، عنوان کرد که توسعه راه های منتهی به مرز میلک به عنوان یکی از مسیرهای اصلی ترانزیت چابهار به افغانستان نه تنها موجب رونق تجارت مرزی، بلکه ضامن امنیت، اشتغال و رشد متوازن در منطقه خواهد بود.این کارشناس افزود: از این رو پروژههای راهسازی در این مطنقه فراتر از یک اقدام عمرانی ابزاری راهبردی در مسیر تحقق عدالت و توسعه ملی محسوب می شوند و در واقع با بهرهبرداری از فرصتهای کریدوری، ضامن اقتصاد چند دهه آینده ایران خواهند بود.از این رو، نیاز به توسعه هر چه سریعتر زیرساختهای حمل و نقل و فعالسازی آنها به سمت بندر چابهار امری ضروری است. بهبود این دسترسیها نه تنها بر تجارت مرزی تأثیر دارد، بلکه منجر به افزایش امنیت، اشتغال و رشد متوازن در منطقه خواهد شد.
کارشناس ترانزیت کریم نائینی اظهار کرد که در شرایط فعلی، راهاندازی هر چه سریعتر کریدور آسیای مرکزی و افغانستان-چابهار-شبه قاره هند و جنوب شرق آسیا، گشایش قابلتوجهی در مسائل راهبردی و اقتصادی کشور را رقم خواهد زد.نائینی تصریح کرد: بنابر اجماع نظر کارشناسان داخلی و خارجی، چابهار در آینده ژئوپلیتیک و اقتصادی کشور و تنظیم جایگاه ایران در نظم نوین جهانی نقش بهسزایی دارد.مهدی محمدی، کارشناس حملونقل و ترانزیت در گفتوگو با خبرگزاری فارس در مورد توسعه و تجاریسازی چابهار اظهار کرد: در کنار قرارداد با شرکت IPGL هند، نیاز است تا با استفاده از پیشنهادی تجاری برد-برد، از ظرفیت سایر کشورهای ذینفع، در توسعه چابهار و پسکرانه آن استفاده شود.وی پیشنهاد کرد که اپراتوری اسکلهای از بندر شهید بهشتی چابهار و ساخت و بهرهبرداری خط ریلی یکپارچه چابهار-سرخس به بخش غیردولتی واگذار گردد.محمدی پیامدهای این واگذاری را تحقق تحول در امنیت و توسعه شرق کشور، اشتغالزایی، همبستگی منافع اقتصادی به منظور انعطافپذیری در مقابله با تحریمها، احیای نقش فعال در زنجیره ارزش منطقهای و فراتر از آن، تنظیم منافع مشترک مردم-دولت برشمرد.
از طرفی، پس از تغییر معادلات ژئوپلیتیکی در غرب آسیا و احتمال جنگ دوم ایران و رژیم صهیونیستی، باید هر چه سریعتر اقتصاد کشور را با گره زدن منافع خودمان به منافع دیگران، مقاوم کنیم.
انتهای خبر/