نخستین قطار باری سنگین از چین، پس از طی هزاران کیلومتر به بندر خشک ریلی تهران (آپرین) رسید؛ رویدادی که نه تنها آغازگر فصلی تازه در همکاریهای ترانزیتی ایران و چین است، بلکه میتواند آینده اقتصادی و لجستیکی کشور را متحول کند.
چین اولین مشتری آپرین ایران
7 خرداد 1404 ساعت 10:58
نخستین قطار باری سنگین از چین، پس از طی هزاران کیلومتر به بندر خشک ریلی تهران (آپرین) رسید؛ رویدادی که نه تنها آغازگر فصلی تازه در همکاریهای ترانزیتی ایران و چین است، بلکه میتواند آینده اقتصادی و لجستیکی کشور را متحول کند.
به گزارش کارآفرينان نيوز در سکوت خبری چند ساله از کریدور شرق-غرب، ورود نخستین محموله سنگین باری از شهر «شیآن» چین به بندر خشک ریلی تهران، بهنوعی شکستن این سکوت بود. ایران حالا دیگر نه صرفاً به عنوان گذرگاهی در نقشه ترانزیتی آسیا، بلکه به عنوان یک بازیگر فعال در پروژه جهانی «کمربند و راه» (BRI) مطرح است.این قطار، که مسیر چند هزار کیلومتری از آسیای میانه تا قلب ایران را پیموده، حامل پیامی روشن است مبنی بر این که زیرساختهای ترانزیتی کشور با همراهی کلان راهبردها، اگر به درستی تجهیز و هماهنگ شوند، میتوانند دروازههای جدیدی به روی اقتصاد ملی بگشایند.تهران، مقصد جدید ترانزیت چین به غربامیر همایون جهانی، مدیرعامل بندر خشک ریلی تهران (آپرین)، این اتفاق را نقطه عطفی در صنعت لجستیک ایران توصیف میکند. او میگوید: «با ورود نخستین محموله از چین، عملیات ترانزیت ریلی به صورت رسمی در آپرین آغاز شد و این اتفاق میتواند نقش تهران را در شبکه حملونقل منطقهای و جهانی بهشدت ارتقا دهد.»بندر خشک آپرین که در جنوب غرب پایتخت قرار دارد، به عنوان بزرگترین بندر ریلی ایران، ظرفیت آن را دارد که تهران را به شاهراه ترانزیتی شرق به غرب بدل کند. این بندر در دو فاز طراحی شده؛ فاز نخست آن با وسعت ۲۲ هکتار تکمیل شده و شامل انبارهای خشک، سردخانه، زیرساختهای کانتینری و سه خط ریلی فعال است.ظرفیتسازی برای آیندهای بزرگترفاز دوم این پروژه با هدف افزایش ظرفیت ترانزیتی و خدمات گمرکی طراحی شده و نیاز به سرمایهگذاری ۲۰ میلیون دلاری دارد. در صورت تحقق این سرمایهگذاری، آپرین به قطب بلامنازع ترانزیت در مرکز ایران تبدیل خواهد شد.
کد مطلب: 6414