کارشناسان و جامعه شناسان از دیرباز همواره از سوادآموزی بهعنوان یک مهارت ضروری برای اجتماع پذیری و افزایش انضباط اجتماعی نام بردهاند.

سواد آموزی؛ پیش نیازی اساسی برای اجتماع پذیری
24 ارديبهشت 1404 ساعت 8:18
کارشناسان و جامعه شناسان از دیرباز همواره از سوادآموزی بهعنوان یک مهارت ضروری برای اجتماع پذیری و افزایش انضباط اجتماعی نام بردهاند.
به گزارش کارآفرينان نيوز کارشناسان بر این باورند که فراگیری سواد، قدرت سازگاری افراد را بالا برده و باعث می شود شخص بتواند ضمن پذیرش مسوولیت های اجتماعی و بُروز توانمندیها از آسیب های ناشی از ناتوانی در حل مشکلات در امان بماند.
بنابراین سواد آموزی بر کاهش آسیب های اجتماعی نیز موثر بوده چرا که رعایت هنجارهای اجتماعی یکی از مهم ترین اصول زندگی و نخستین شرط لازم برای پیشرفت و رسیدن به توسعه پایدار برای جامعه متمدن محسوب می شود که سواد آموزی در راس آن است.
به بیان دیگر جامعه ای میتواند مولفه های پیشرفت را طی کند که سواد حداقلی در میان افراد آن وجود داشته باشد و در این میان آموزش بزرگسالانی که بنا به دلایلی در زمان خاص خود موفق به سواد آموزی نشدهاند، یکی از مهمترین مولفه ها برای ایجاد اجتماعی انضباط پذیر و قانون مدار است.

رییس سازمان نهضت سواد آموزی به تازگی اعلام کرد که در ۴۵ سال گذشته میزان سواد در ایران از ۴۷.۵ درصد به ۹۷ درصد رسیده است، با این حال همچنان ۱۸ میلیون بیسواد و کمسواد و ۹۰۰ هزار بازمانده از تحصیل در کشور وجود دارند.
در استان اصفهان هم بنا بر اعلام معاون سواد آموزی، در پی ایجاد عدالت تربیتی و نصیب برابر آموزشی نرخ سواد در رده سنی ۱۰ الی ۴۹ سال به ۹۸.۵ درصد رسیده که از متوسط کشور بالاتر است.
طبق آمار هنوز ۷۴ هزار نفر از جمعیت ۱۰ تا ۶۰ سال استان اصفهان از نعمت خواندن و نوشتن محروم هستند.
افزایش تعهد و مسوولیت اجتماعی با سواد آموختن
به گفته یکی از مسوولان پیشین سواد آموزی استان اصفهان، سواد آموزی یک تعهد و مسوولیت اجتماعی است که با فرمان امام خمینی (ره) از یک حرکت محدود فرهنگی به نهضتی فراگیر تبدیل شد تا گسترش فرهنگ و سواد را در بین بزرگسالان بیسواد و کم سواد سرلوحه کار خود قرار دهد.
نسرین باباپور افزود: با توجه به تعریف سواد در ادبیات جدید به عنوان قابلیت و توانایی تجربه بهتر زندگی، رویکردهای جدیدی در آموزش سواد آموزان به ویژه در مراکز یادگیری محلی با اجرای بسته تحولی پیوند سواد و زندگی از سالهای گذشته تاکنون اتخاذ شده است.

وی اظهار داشت: نرخ باسوادی گروه سنی ۱۵ تا ۲۴ سال در ایران بالاتر از میانگین جهانی است و در استان اصفهان هم نرخ باسوادی در این گروه سنی آمار بالایی دارد اما در گروه سنی ۳۰ تا ۴۹ نرخ باسوادی کمتر است.
این پیشکسوت حوزه سواد آموزی با تاکید بر مزیتهای مدرسه محوری در سواد آموزی گفت: با توجه به نقش سواد اولیا در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان و تاثیر آن در کیفیت آموزشی، فرایند شناسایی و ثبت نام اولیای بیسواد دانش آموزان از وظایف مدیر هر مدرسه محسوب میشود.
وی خاطرنشان کرد: با مدرسه محور شدن سواد آموزی مدیر هر مدرسه میتواند با همکاری معلمان و اعضای انجمن اولیا و مربیان نسبت به شناسایی، جذب و ثبتنام اولیای بیسواد دانش آموزان اقدام و با استفاده بهینه از تجهیزات و امکانات مدرسه زمینه تشکیل کلاس برای سواد آموزی اولیای بیسواد را فراهم کند.
باباپور تاکید کرد: یادگیری خواندن و نوشتن در زندگی فردی و اجتماعی و روابط با دیگران بسیار تاثیرگذار است و باعث میشود که فرد باسواد برای جامعه و اطرافیان خود مفید و موثر باشد.
شتاب بخشی به سواد آموزی با تدوین اطلس جامعه بیسوادی
معاون سواد آموزی اداره کل آموزش و پرورش اصفهان، یکی از اقدامات مهم در راستای شتاب بخشی به ریشه کنی بیسوادی در استان را تهیه و تدوین اطلس جامع بیسوادی عنوان کرد.
عباس احمدی افزود: طرح شتاب بخشی به ریشه کنی بیسوادی از مطالبات قانونی و رسالتهای اصلی در حوزه سوادآموزی است که در قالب تغییر نگرش از سواد آموزی به مهارت آموزی در حال پیگیری است.
وی با بیان اینکه استان اصفهان در حال حاضر بیش از ۹۸ درصد باسوادی دارد، افزود: ظرفیتهای موجود این امکان را فراهم میسازد که با تدوین و اجرای این طرح، اصفهان بهعنوان نخستین استان کشور، پایان بیسوادی را اعلام کند.

احمدی شناسایی دقیق جمعیت هدف در استان از طریق تهیه اطلس بیسوادی را پیشنیاز تحقق این هدف دانست و افزود: در این مسیر، بهرهگیری از ظرفیت تمام دستگاههای همراه و فرهنگی استان نظیر اداره کل فنی و حرفهای، شهرداری، فرهنگسراها و مساجد ضروری است.
وی، همچنین به جذب سه هزار و ۱۵۰ سوادآموز در سال جاری و تعیین تکلیف وضعیت آموزش دهندگان اشاره کرد و گفت: از مجموع بیش از ۷۰۰ آموزش یار سابق، در زمان حاضر ۲۹۴ آموزش دهنده فعال هستند که با اجرای این طرح و تبدیل وضعیت آنها از حقالعمل کاری به حقالتدریسی، تکلیف آنها نیز مشخص خواهد شد.
احمدی خاطرنشان کرد: طرح حاضر سه ساله است و با حمایت استانداری و دستگاههای استانی میتوان تا پیش از پایان برنامه هفتم توسعه، اصفهان را به عنوان استان بدون بیسواد معرفی کرد.
تاکید بر نقش فناوریهای نوین در ارتقای سواد آموزی
مدیر کل آموزش و پرورش اصفهان نیز با اشاره به ضرورت تحول در فرآیند یادگیری بر نقش فناوریهای نوین و هوش مصنوعی در ارتقای کیفیت آموزش سواد آموزی تاکید کرد.
محمدرضا نظریان با بیان اهمیت انطباق نظامهای آموزشی با تغییرات فناوری گفت: دنیای امروز، دنیای تغییرات سریع تکنولوژی است و ما در آموزش نیاز داریم که این تحولات را در فرآیند یاددهی و یادگیری وارد کنیم.

وی تاکید کرد: همانطور که در آموزش رسمی این تغییرات آغاز شده، در سوادآموزی هم چنین رویکردی مدنظر است.
وی خاطرنشان کرد: استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی میتواند به شکل موثری به سواد آموزان کمک کند زیرا یکی از ظرفیتهای مهم این فناوری، یادگیری شخصی سازی شده است؛ یعنی آموزش متناسب با نیازهای خاص هر فرد که میتواند فرآیند یادگیری را بهبود ببخشد.
نظریان با اشاره به اقدامات صورت گرفته در استان، افزود: در اولین گام، آموزش دهندگان، باید با ابزارهای هوش مصنوعی آشنا شوند تا بتوانند این دانش را به سواد آموزان منتقل کنند.
نرخ باسوادی یکی از مهمترین شاخص های توسعه در جوامع محسوب میشود که ارتباط دوسویه و تنگاتنگ آن با اجتماع پذیری اهمیت آن را دوچندان میکند.
انتهای خبر/
کد مطلب: 6202