انفجار اخیر در بندر شهید رجایی تنها ۱.۵ درصد از محمولهها را تحت تأثیر قرار داد و فعالیت بندر ظرف ۳۰ ساعت به حالت عادی بازگشت اما پرسش رئیسجمهور درباره توقف ۱۴۰ هزار کانتینر به پاسخ کارشناسها نیاز دارد.
راز دپوی ۱۴۰ هزار کانتینر بندر شهید رجایی؛ پاسخ پزشکیان اینجاست
7 ارديبهشت 1404 ساعت 22:36
انفجار اخیر در بندر شهید رجایی تنها ۱.۵ درصد از محمولهها را تحت تأثیر قرار داد و فعالیت بندر ظرف ۳۰ ساعت به حالت عادی بازگشت اما پرسش رئیسجمهور درباره توقف ۱۴۰ هزار کانتینر به پاسخ کارشناسها نیاز دارد.
به گزارش کارآفرينان نيوز پس از انفجار در بندر شهید رجایی، رئیسجمهور ایران این پرسش کلیدی را مطرح کرد که «آیا نگهداری ۱۲۰ تا ۱۴۰ هزار کانتینر برای ماهها در این بندر ضروری است؟»اگرچه این حادثه در رسانهها بازتاب گستردهای داشت، اما بر اساس اعلام رئیس کمیسیون عمران مجلس، تنها ۲۰۰۰ کانتینر معادل ۱.۵ از کل محمولههای بندر بهطور مستقیم تحت تأثیر قرار گرفتند.عملیات بارگیری و تخلیه نیز ظرف ۳۰ ساعت ازسرگرفته شد و ۹۸ درصد ظرفیت بندر فعال است. جزئیات حادثه، بزرگنمایی یا هشدار؟آتشسوزی عمدتاً در بخش ذخیرهسازی مواد شیمیایی رخ داد که در مجاورت کالاهای غیرخطرناک نگهداری میشدند. طبق اعلام سازمان بنادر، ۹۸ درصد ظرفیت عملیاتی بندر هماکنون فعال است و منطقه آسیبدیده برای بازسازی مسدود شده است.مقایسه بندر شهید رجایی با بنادر جهانی، کجا ایستادهایم؟برای پاسخ به سوال رئیسجمهور ابتدای باید شرایط ترخیص کالا را با بنادر مهم دیگر جهان مقایسه کنیم.زمان توقف کالا در بندر شهید رجایی از ۶ روز تا ۶۰ روز گزارش شده و در مواقعی کالا آنقدر در بندر مانده که فاسد شده و قوه قضاییه به پرونده ورود کرده است.این در حالی است که زمان ترخیص در بندر شانگهای چین و سنگاپور نهایتاً ۴۸ و ۱۲ ساعت است.علل اصلی ترخیص کند کالاتأخیر در تخصیص ارز: به گفته رئیس اتاق بازرگانی ایران و چین صف تخصیص ارز واردات به ۱۷۰ روز رسیده است.این تأخیر، ۴۰ درصد از کانتینرهای معطل شده را به خود اختصاص داده است. اولویتبندی کالاهای اساسی: دارو و مواد غذایی در صف مقدم ارز دولتی قرار دارند، اما کالاهای غیرضروری ماهها در بندر میمانند.
کد مطلب: 5952